In 2020 verscheen het boek Popparadijs Nederland van de hand van Tom Steenbergen. Het werd gepubliceerd bij Universal Music Books, een subdivisie van Universal Music, waar de auteur het grootste deel van zijn carrière heeft gewerkt.
In deze uitgave tracht hij met talloze voorbeelden aan te tonen, dat ons kleine landje een belangrijke rol heeft gespeeld in de carrière van vele muzikanten en groepen. Als argumenten noemt hij de makkelijke bereikbaarheid van Nederland als poort naar West Europa en het feit dat er in Nederland meer Engels wordt gesproken dan in de ons omringende landen.
Het boek is verdeeld in een drietal tijdperken en uit elk tijdperk belicht hij één of meer muzikale helden. Zo schrijft hij over de Beatles, Jimi Hendrix, de Beach Boys, de Eagles, Blondie en Madonna. Ook zijn er enkele stukjes gewijd aan artiesten, die enige tijd in Nederland hebben gewoond, zoals Dusty Springfield en Nina Simone.
Over zijn opvatting, dat alle besproken muzikanten hun wereldfaam danken aan hun optredens in Nederland, kun je van mening verschillen, waarbij ik aanteken dat Steenbergen met alle genoemde artiesten gewerkt heeft tijdens zijn langdurige carrière in het veld, als u begrijpt wat ik bedoel.
Maar heel veel moeite heb ik met de onwaarheden die erin vermeld zijn. Andere recensenten vallen hier ook over.
In het stukje over de Beatles en Blokker weet hij te melden, dat het middagconcert uitverkocht was! De waarheid is dat er op het laatste moment via allerlei oneigenlijke kanalen getracht is het middagconcert uit te verkopen; maar dat is niet gelukt. De hal was zeker niet uitverkocht en had met gemak meer mensen kunnen herbergen. De mensenmassa die het de Beatles onmogelijk zou maken met de auto naar een restaurant te gaan, was binnen een half uur na beëindiging van het middagconcert al verdwenen.
Het hoofdstukje over Flight To Lowlands Paradise bevat ook onwaarheden. Het optreden van Jimi Hendrix was gepland op de Second Flight To Lowlands Paradise (1968), niet op de eerste in 1967.
Omdat ik als Beatles- en Hendrixfan van het eerste uur bij beide gebeurtenissen was (daarna heb ik me nooit meer aan zoiets gewaagd) en ik dus uit eigen ervaring weet hoe de vork dan wél in de steel zat, vraag ik me af hoe waarheidsgetrouw de overige artikelen zijn.
Wat mij overigens wel bevreemdt is dat Steenbergen ook het boek Pop Pioniers uitbracht over de muziekgeneratie die in de jaren zestig het fundament legde voor podia als Paradiso, Pinkpop, Melkweg en Lowlands. Hoe waarheidsgetrouw zijn die verhalen dan?
Ten slotte
Ik heb sterk de indruk dat dit boek niet verschenen is bij een klassieke uitgeverij (genoemd wordt Luitingh/Sijthoff) maar de nadrukkelijke vermelding van de eindredacteur doet meer denken aan een uitgave in eigen beheer.
Annemarie Broek